NÄR SMARTARE INKÖP BETYDER …

en snabb, bekväm och anpassad inköpsupplevelse

Smartare inköpslösning: Fyra fallstudier

OpusCapitas senaste e-bok innehåller fyra inköpsfallstudier som tittar på några av de vanligaste utmaningarna och lösningarna för dagens inköpsprocesser.

Fallstudie 1

Den första av de fyra fallstudierna är baserad på hastighet, effektivitet och användarvänlighet inom leverantörsval och inköp. Onlinefallstudien illustreras genom en närmare titt på den inköpslösning från OpusCapita som implementeras av Österrikes största leverantör av tågresor- och transport.

Ämnen som täcks:

  • Vad anställda förväntar sig av en modern inköpslösning.
  • Varför en personanpassad dimension av inköpet ger lojala kunder.
  • Hur vår kund implementerade en helt webbaserad användarupplevelse för samtliga 40 000 anställda.

Fallstudie 2

Den andra inköpsfallstudien handlar om hur man förenklar miljön för inköp av reservdelar. Vi illustrerar detta med en onlinefallstudie av ett ledande maskinuthyrningsföretag och deras implementering av ett inköpssystem från OpusCapita för reservdelshantering.

Ämnen som täcks:

  • Vikten av en bra onlinekatalog vid inköp av reservdelar från flera leverantörer.
  • Hur beställningar med ”fri text” kan minimeras.
  • Hur ”nedbrytningsvyer” kan vara till hjälp vid inköp av reservdelar.
  • Varför smidig integrering mellan inköps-, finans- och ERP-system innebär enklare reservdelshantering

Fallstudie 3

I det tredje kapitlet i inköpsfallstudien tittar vi på branscher där inköp är avgörande för driften, som olja och gas, stål, frakt och biltillverkning. Vi illustrerar denna inköpsprocess för underhåll, reparationer och drift (MRO) med en onlinefallstudie om en dansk transport- och logistikkoncern.

Ämnen som täcks:

  • Utmaningarna med oberoende inköp och äldre ERP-system.
  • Hur arbetsflödesautomatisering kan underlätta tillgångsförvaltning.
  • Hur effektiv katalogsökning är startpunkten för ett förnyelseprojekt för inköp för underhåll, reparationer och drift

Fallstudie 4

I det fjärde kapitlet i den här e-boken om inköp tittar vi på en inköpseffektivisering som ett ledande teknikföretag startade tillsammans med OpusCapita 2009. Partnerskapet började med kataloghantering och har utvecklats till en delad vision om framtiden för guidade inköp.

Ämnen som täcks:

  • Hur en kund skalade upp en inköpslösning så att den täcker över 90 länder och har över 4 miljoner poster från 5 000 leverantörer.
  • Hur 85 % av alla externa inköpsordrar i detta fall inleds av beställaren.
  • Ett partnerskap där man arbetar mot en framtid med intuitiva, automatiserade inköpssystem